MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(489.) MARKAZI-VÁR TÚRA A MÁTRÁBAN

Időpont: 2016. február 6. szombat
Útvonal: Markaz - Felső-Tarjánka-erdészház - Markazi-vár - Markaz

Mindenkit érzékenyen érintett ugyan a hajnali kelés, átlagban háromnegyed négykor, mégsem reklamált senki. Öt órakor szemrebbenés nélkül, jókedvűen indultunk mai túrahelyszínünk, a Mátra felé. Csaknem egy éve nem voltunk hegyek között, ideje volt már. Az elmúlt években elég gyakran választjuk ezt a hegységet; egyrészt azért, mert szép, másrészt azért, mert ha az ember nem rendelkezik autópálya matricával, Pestet messziről elkerüli, és nem marad más, mint a viszonylag gyorsan és könnyen megközelíthető Mátra. Ráadásul nem olyan beépített, mint a Budai-hegység vagy a Pilis...
Zsuzsáék Cegléden csatlakoztak, majd a két kocsi együtt folytatta tovább útját Markazra, a Mátra-aljára. Fél nyolckor érkeztünk meg, és nyomban neki is indultunk a hegyoldalnak.
Az idő néhány fokban mínuszos volt, a föld fagyott, így a sár még nem jelentett gondot. A temető mellett felmásztunk a Markaz-recski erdészeti útra, és módosítva az előzetes tervet, úgy döntöttem, ezen megyünk tovább, mert a jeges-saras szekérutakon és mélyebb tocsogókon, csak nagyobb nehézségek árán jutottunk volna előre. És jóllehet, nem éppen ideális aszfalton gyalogolni, most mégis megörültünk neki. A kilenc kilométeres kanyargás során vissza-visszanéztünk a visontai hőerőmű tavára, a füstöt okádó erőmű-szörnyre; utóbbi nem éppen szívmelengető objektum, de itt van, ez van...
A felfelé úton előbb egy újonnan állított hatalmas feszület, majd egy Mária-képes fa látványa örvendeztette meg a szívünket. A növénytakaró jellegzetessége pedig az volt, hogy az 500-as magasságig a tájat gyertyánnal kevert tölgyes uralta, aztán, szinte egyik pillanatról a másikra, 500 méter fölött megjelent a bükk, és átvette az uralmat; majd a lenti, tavaszias idő átfordult télbe, egyre több volt a jég- és hófolt. Két óra hegymenet után végre felértünk a Felső-Tarjánkai-erdészházhoz, amiről útközben már sokat meséltem a többieknek. Amikor megláttuk, mindenkit lenyűgözött a látvány: a hely romantikája és csendje, a régi fazonú, tornácos kis házikó, de legfőképpen a tövéből az égbe növő, két hatalmas fenyő. Egyöntetűen megállapodtunk abban, hogy ide még visszajövünk!
Némi kajaszünet után, elindultunk a Hatra-Patak-tető alatti nyeregbe, ahol újabb Mária-képes fa látható. Ezek a kis, erdei kegyhelyek eredetileg az erdőmunkások és családjaik hitéletét szolgálták, esetleg a ritkán arra járó vándorok imádkoztak alattuk, ma viszont már inkább turistalátványosságok. A Mátrára ez a típusú szakrális kisemlék a jellemző, a hegység tele van ilyennel. Itt nem annyira kereszteket állítottak, mint képeket szögeltek öreg fákra.
A nyeregből oldalazó, hullámvasutazó keskeny gyalogösvény vezet több kilométer hosszan a Markazi-vár-bércen, határozottan déli irányban, a várrom felé. Az út helyenként fagyos, a déli részen már olvadt és saras volt, csúszkáltunk is egy keveset, de nem elhanyagolható a rengeteg kisebb-nagyobb szikladarab között bukdácsolás sem, mivel ez a bérc is erősen kőgörgeteges volt. Egy déli fekvésű nyitott hegyoldalnál már annyira sütött a Nap, hogy szélárnyékban egy alaposabb napfürdő-szünetet tartottunk, langyos csevegés kíséretében. Innen már nem volt sok idő, kb. negyed óra, és elértük a várromot. Addig már többköves helyen kérdezték a túratársak, "ezemáravár"? Most senki sem kérdezte, mert látszott, hogy ez az.
A régen se túl nagy erődítmény, mára erősen elkopott, falai leomlottak, nem sok minden látszik már belőle, de azért felismerhető. Az onnan nyíló fantasztikus kilátás viszont leírhatatlan. Fénykép vissza nem adja. Senki el nem veheti. Így lehetne talán jellemezni. A várbérc alatt, nyugati irányban, egy olyan mély völgy húzódik, aminek az alja sem látszik, a túloldalon meg egy olyan hatalmas és meredek hegyoldal emelkedik, hogy még szemmel is elég lekövetni. Itt fel-le mászni szinte a lehetetlen kategória lenne. A várnál még egy utolsó erőgyűjtés, nézelődés, lazulás, aztán elindultunk a túra utolsó, de leghúzósabb két kilométerére, vissza Markazra. Kövek mindenhol, közöttük sár, a sáron víz folyt. Nem volt nagyon haladós, de leértünk, és némi keresgélés után a faluba bevezető úttalan utat is megleltük, nem maradt más: beértünk kiinduló helyünkre. Senkit sem kellett nógatni, hogy elgyötört, fáradt és csatakos testét-lelkét egy jó meleg kávéval vagy egyéb védőitallal kényeztesse a helyi kocsmában. Fél óra falusi velnesz után aztán elindultunk haza, és öt előtt nem sokkal meg is érkeztünk.
Összefoglalva a mai napot: szép volt - s bár kicsit fárasztó, magunkat edzeni, az országot megismerni, a közösséget formálni kell, mert rengeteg szép hely és élmény, nagy kaland vár még ránk...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Bogdánné Ubornyák Bori, Felker Joe, Popovics Zsuzsa (Kecskemét), Szabó Zsuzsanna (Kecskemét), Tóth Balázs (Kecskemét), Tóth Imre (Kecskemét), Tóth Levente (Kecskemét) és Varga Istvánné Borika.

Markazi rk. templom A tájház A visontai szörny Kereszt a falu fölött Máriakép A Recskre vezető makadámút
Tavalyi virág idén Cseres-bércen A Kékes Hinta-palinta Megjelennek a bükkök Fent még tél van
Felső-Tarjánkai erdészház Újabb Mária-kegyhely Karácsonyi díszekben Fenyves-köves Útban a vár felé Napfürdő
A Markazi-vár és a Vár-völgy Várfal, csertölggyel Bástya-maradvány Csoportkép a várban Visszaértünk a faluba Még szép!