MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(505.) ÁRVALÁNYHAJAS TÚRA A KOLON-TÓNÁL ÉS A MATYÓI-DOMBOKON

Időpont: 2016. május 29. vasárnap
Útvonal: Matyótelep - Kolon-tó - Matyói-dombok - Matyótelep

Újabb kiskunsági túra, megint minden ugyanaz, gondolhatná a beavatatlan érdeklődő, de nincs olyan, hogy ugyanolyan valami. Hiszen "minden folyik" (panta rhei), vagyis változik, semmi sem lehet kétszer ugyanaz vagy még csak hasonló sem. Szóval, újabb környékbeli bolyongás, éppen a legszebb túraidőszakban és az egyik legszebb helyen.
A túrára előzetesen kétszer ennyi ember jelezte "komoly" érdeklődési vagy részvételi szándékát, de végül csak 11 fő vágott neki a kalandnak, Soltszentimre széléről, egy rövid kocsmai hidegindítás után.
Autókkal még mentünk néhány kilométert az El Bronco Ranch-ig, ami a Matyótelep közepén található, western-hangulatú lovas farm. Igen ám, de ahogy lekanyarodtunk az aszfaltról, rögtön olyan homokúttal lett dolgunk, amelyik csak úgy engedte el autóink alvázát szorításából, hogy erősen trükközni és tolni kellett... De sikerült.
A ranch-tól a szokásos útvonalon, a
SÁRGA SÁV jelzésen indultunk a Kolon-tó felé. Nagyon szép volt az erdőszéle, az allék; az elvadult gyümölcsösök és szőlők sok finom gyümölccsel kecsegtettek nyárra.
Fényképeztünk, barátkoztunk az újakkal, illetve ők velünk, beszélgettünk és nevettünk.
Az erdőből és a rétekről édes-mézes illatok áradtak szét a légben, helyenként már émelyítő töménységben. De ennél nagyobb bajunk ne legyen...
A tómedret, pontosabban a nádast hamar elértük, és kitérőt tettünk a kilátódomb felé, ahonnan a néhány éve kikotort nagyobb, nyílt vízfelületre lehet kimereszteni a szemgolyókat. A dombon állva olyan érzése támad az embernek, mintha a Tüskevárban lenne, vagy a könyvben, vagy a filmváltozatban (a régebbiben, persze). Békakuruttyolás, vízszagú szél, bogarak döngése, és a tudat, hogy ez a hatalmas tó mennyi halnak, madárnak jelent menedéket, élőhelyet, táplálékot. Végtelen csend és nyugalom. Ej, ha ilyen helyen eltáborozhatnánk egyszer néhány napot...
Folytattuk utunkat a Bikatorok nevű halom felé. A környékbeli betyárok egykori búvóhelye volt ez a dombvidék, bokros-erdős takarásával, illetve a tó mocsara, nádasa is mellé. Ha ide kényszerültek bújni mondjuk a Bogarak, akkor zsandár, csendőr, egyéb szervezett fegyvermunkás aligha találta meg őket. És ez így lenne ma is. Ha itt el akarna rejtőzni valaki, az el lenne rejtőzve.
A dombtetőn egy kissé rozoga, de szép kilátást adó kilátó van, amire még akkor is érdemes felmenni a panorámáért, ha az ember azt érzi, szellenteni se merjen róla, mert kileng a torony és eldől.
A domb alatt van a nemzeti park madárvártája, vagyis a madarászok, természetfotósok tanyája. Ide minden túrán betérünk, mert egyrészt szívesen látnak mindenkit, aki erre jár, másrészt jó pihenő és frissítő hely (padok, asztalok, illemhely, kerti csap). Igen ám, de annyira szétszóródtak a parkosok, hogy senki sem volt az udvaron, amikor odaértünk. Mindegy, mi azért bementünk, hiszen semmi ártó szándékunk nem volt. Frissültünk, hűsöltünk, és fél óra múlva folytattuk az utat.
Nagyon meleg volt, főleg napon, árnyék nélkül. Hosszú éveket túráztunk már végig a Kiskunságban, annak homokján, de ilyen süllyedős, marasztaló homok utakon, száraz porban, amikor az ember csak tapos, de előre alig halad, régen volt dolgunk. És a meleg-homok párosítás együtt alaposan kiszívta a csapat erejét, sűrűn álltunk meg, bátorítottuk egymást, bár nem minden pillanatban tudtunk elvonatkoztatni a körülményektől. Ez azért gond, mert így az ember nem tudja értékelni azt, amit a Nagy Szellem ilyen körülmények körítésével akar megmutatni és megtanítani, hogy megnézhessük, megélhessünk és örülhessünk a teremtett világ szépségének, az életnek. Mert sok embernek erre esélye se lehet... A szenvedés árnyéka a szépet is elsötétíti. De minden nap, minden túra is, egy tanulási folyamat része, és meg kell szoknunk, hogy mindig más összefüggésben, de ugyanazt a világot lássuk, illetve hogy meglássuk ugyanazt a szépet és jót benne, bármivel van nehezítve minden egyes napunk - és nemcsak a túrákon...
A következő szakaszon a tó nádasa és virágos rétek váltogatták egymást, mellé édes illat mindenhol. Nem lehet visszaadni, nincs hozzá szókincsem. Aki ilyen élményt akar, menjen ki gyakrabban a természetbe.
A Kolontól elkanyarodva, vaddohányos rész következett, majd egy tanya erdőbeni kikerülésével (a szekérutat magántulajdonná tették és lekerítették), máris egy telepített fenyvesben találtuk magunkat. Az, hogy még ez a teljességgel tájidegen dolog is lehet szép, itt már nem sok fogalmunk volt, bevallom nekem se, mert a homok már nemcsak a lábunk alatt nehezített a haladást, hanem a cipőnkben is.
Aztán kértünk a fenyvesből, előbb alföldi sorstársunk, az akác bukkant föl, majd kinyílt, mit kinyílt: kitárult előttünk a világ! Elértük a Matyói-dombokat.
Hullámzó árvalányhajjal borított, üde zöld dombok sora, rajtuk emelkedett-ereszkedett a kissé benőtt, mert használatlan, út. Gyalogos turista nem jár erre, és kocsival se lehet áthatolni a sivatagi viszonyokat ide idéző felszínen. De mégis ez volt a legszebb része a mai túrának. Nem győztünk ámulni, bámulni, fényképezni. Csak a meleg... Minden talpalatnyi árnyéknak örültünk, és pihegve húzódtunk a fák alá, enyhelyet remélve. Enyhely lett volna, de csak pillanatokra élvezhettük, mert menni kellett tovább. Aztán a Matyó-halom előtt egy kicsit mégis megálltunk, mert annyira szép hely adódott pihenőt tartani, hogy kihagyhatatlan volt.
Aztán felmásztunk a szinte kopasz, csupa-homok tetejű kilátópontra, ahonnan a legteljesebb körpanoráma adódik a Matyóban. Elkészítettük a csoportképet, majd utunk utolsó etapjaként, átmentünk a csodaszép Reveczkei-halomra, bár itt már nem annyira tudtunk örülni a szépnek, szívesen befejeztük volna már a napi vándorlást.
Ez is elkövetkezett, hamarosan visszaértünk a ranch-hoz, és nyomban indultunk is tovább kocsikkal az oázisba: a soltszentimrei kocsmába. Gyuritól elköszöntünk. A "korcsmában" (ahogy a felirat adja a nevet) aztán mindenki megkapta, ami neki járt: jégkrém, sör, hideg üdítő, szódavíz - s máris más színben láttuk dávidi bolyongásainkat és kínjainkat a sivatagban. Itt már volt, aki emlékezett virágokra és árvalányhajra is...
Ma két újoncunk volt. Márta és Márta. Előbbi Lajosmizséről, utóbbi Ausztráliából tisztelt meg jelenlétével. Reméljük, jól érezték magukat és lesz még szerencsénk! :)
Összefoglalni nem akarom a napot, hiszen már megtettem fentebb, ebben a néhány sorban. Szép volt, jó volt, de ennyi egy napra elég volt... :D
Mindenki pihenje ki magát, mert következő hétvégén megint nekiindulunk a vadregénynek...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Besenyi Erzsébet (Felsőlajos), Czéhmester Márta (Ausztrália), Felker Joe, Golovics Éva (Kecskemét), Gulyás György (Fülöpháza), Kárpáti János (Kecskemét), Kemmer Márta, K.enyeres Éva (Kecskemét), Lőrik Lászlóné Irénke (Hetényegyháza) és Rádi Józsefné Edit (Hetényegyháza).

Elindultunk Tanya a tó mellett Margitvirág Bikatorok Izsák a kilátóból Kidőlt fánál
Gyuri sztoriban "Vizi akác" virága Stégútra tévedtünk A Kolon-tó Tavirózsa Dzsungel
Kokárdavirág Cickafark Erdőn-mezőn Bakszakáll bóbitája Matyói-dombok Árnyékban
Matyó-halom Csoportképünk ma Látványtár Reveczkei-halom A halom fenyvese Utolsó pihenőnk