MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(423.) HATÁRJÁRÁS KISVÁRDÁN

Időpont: 2013. október 31. csütörtök
Útvonal: S

"Már régóta terveztük, hogy Kisvárda környékén is túrázzunk egyet és végre eljött a pillanat. Igaz ugyan, hogy az Alföldi Kék is itt megy keresztül, de az nem kínált olyan lehetőséget, mint a határjárás. Elhatároztuk, hogy több túra alatt végigjárjuk Kisvárda közigazgatási határát, hátha találunk határjeleket. Kissé hűvös ámde napos időre ébredtünk és 9-kor el is indultunk az állomás felé. Áthaladva a vasúti síneken, a Temesvári utcán hagytuk el a lakott területet. Mire az utolsó házak is eltűntek már szélesebb földúton haladtunk és kissé feltámadt a hűs szél is. Nagyobbrészt művelt földök között bandukolva lettünk figyelmesek egy háromszögelési pontra, amelyet muszáj volt bemérni. Visszatérve a földútra több lekerített vízműi terület mellett haladtunk el, majd megérkeztünk az Ajaki határvonalhoz. Egy erdei út és egy keskenyebb koronaakácsor jelölte a határvonalat, de más egyéb jelet egyenlőre nem láttunk. Viszont egyre több kisebb és nagyobb őzláb gombát fedeztünk fel az akácok „lábainál”. Immáron középen füves földúton értünk el a Kisvárda - Ajak - Anarcs hármas-határponthoz, de egy félig elbontott dombon kívül mást nem találtunk. A dombon sem leltünk semmi határjelre utalást, egyedül egy kis földbeásott kis betonoszlop hirdette a határpontot. Ez a kis betonkocka pedig valószínű egy modernebb határjelölő, mint az amit mi remélve kerestünk.
A határvonal balra fordult egy kissé emelkedő, akácleveles földút mentén. Innentől több betonoszlopot láttunk, nagyobbrészt a határvonal töréspontjain. Egy idő után kénytelen voltunk a koronaakác sor mögé bemenni az erdőbe, mert a határ eltért a földút irányától. A Hintós-hegy lábánál haladva keresgéltünk, de egyenlőre csak őzláb gombát találtunk, de azt elég sokat és némelyik szinte óriás volt. Aztán találtunk egy érdekes követ, amely ugyan nem volt a földbe ásva és nem sokkal volt nagyobb a hátitáskánál, de mégsem tűnt betondarabnak. Inkább valamiféle mészkő lehetett, de elég fura volt itt ahol még egy tanya sem volt a közelbe. Továbbhaladva fel-le ingáztunk az akácosban és újra találtunk egyet a korábbi érdekes kőből. Az előző lehetett véletlen, de ez a második már lehet inkább utalt valami határjelre. De ezen sem voltak semmiféle jelek és hasonló nagyságú volt, mint az előző. A
GPS alapján mutatott határvonalat elég jól tudtuk követni és egyre nyilvánvaló vált, hogy a kb. 1-2 méter széles koronaakác jelöli a határvonalat. Az egyik felén szántóföldek húzódtak a másik felén meg akácerdő, mégis az erdőben is jól kivehető volt a nyomvonal, a 90 fokos törések meg még impozánsabb látványt nyújtottak. Az egyik ilyen töréspont után, már a Kis-hegy alatt járva, letelepedtünk a határvonal mellé és reggelizünk egyet. Én felmentem a közeli magaslatra, de nem találtam magasságpontot. A koronaakác alatt már barna elszáradt levelek voltak, míg mellette az akácerdőbe több helyen ahol ritkább volt ott még zöldellett a fű. Így az erdő aljának színe is megmutatta néha határvonalat. A fák között menve már nem éreztük a szelet és egyre melegebb lett.
Hamarosan elértünk egy nagyfeszültségű vezetéket, ahol a korona akácvonal látványosan véget ért, ami annak a jele lehet, hogy a vezetéket később telepítették, mint a „határjelet” képező akácsort. Átmenve a vezeték alatt már egy kicsit szélesebb sor jelölte a határvonalat, amely kissé egybemosódott az akácfákkal. Elértünk a betontelephez, de sajnos nem vezetett át rajta út, így kénytelenek voltunk megkerülni azt. Egy szántóföld mentén értünk ki az Anarcsra vezető műútra, majd azon tettünk meg pár méter, hogy vissza tudjunk térni a határvonalra. Egy almás mentén, egy földúton vezetett a vonal, majd ezután izgalmasabb terepviszonyok következtek. Fel kellett menni a temető mellett lévő Farkas-hegyre, de itt már a fiatalabb akácbokrok elég sűrűn voltak, így nehezebb volt utat találni. A hegy gerincén haladtunk, mígnem észrevettük, hogy itt egy homokbánya lehetett régen, mert a hegy egyik oldalát elhordták. Egyre nehezebb volt a határvonalat követni a szúrós bokrok között. Az anarcsi műút előtti szakaszon is akácerdőben mentünk, de ott nem voltak ilyen gondjaink jól tudtunk haladni. Szerencsére azért voltak úgymond pihentető szakaszok is, amikor csak térdig érő fűben kellett felfelé menni a dombra. A dombról azért volt kilátás a temető felé és környékére, itt láttunk meg egy őz családot amint, valószínű kissé eltévelyedve a temetőn keresztül próbáltak kiutat találni. Igyekeztünk a határvonalat követni, de ez sokszor csak úgy sikerült, hogy kisebb-nagyobb kerülőket kellett tenni. Itt is meg volt egyébként a koronaakácsor, de már jobban beleolvadt a környezetébe. Erre a dombra, csak a vadállatok, vagy a kíváncsibb emberek jönnek fel, amit onnan lehetett tudni, hogy a hegy, vagy domb egyik oldalán azért egy jártabb ösvényt is lehetett látni, de ott inkább magasabb fű és kevesebb akác volt.
Mivel itt sűrűbb volt az erdő nehezebb lehetett a határvonalat követni, de a
GPS jól mutatta merre kell mennünk. Szinte hirtelen szőlős telek mellett találtuk magunkat és ügy tűnt ezeken megy keresztül a követendő vonal. De majd 90 fokban kanyart vett és éppen elhaladt egy telek mentén. Az elmúlt óra nehezebb terepviszonyai után kicsit a könnyebb utat választottuk és kimentünk az erdő szélére, de alig voltunk pár méterre a határvonaltól. Egy nagyobb homokdombon találtuk magunkat, amin át kellett menni. Már korábban is érzékeltük, hogy meleg van, de ezen a dombon kis túlzással napozni is lehetett volna. Azért volt némi panoráma Anarcs felé, de inkább csak földeket és nagyobb erdőfoltokat lehetett látni.
Egy nagyobb vaddohány folt mellett menve tértünk vissza a határvonal közelébe, illetve mikor már ritkább volt az akác magára a vonalra is visszamerészkedtünk. Ekkor vettük észre, hogy az eddig szélesebb koronaakácsor keskenyebb lett és mintha egy kisebb árok két oldalán húzódna. A kis betonoszlopok néhol az árok közepén, vagy annak egyik oldalában voltak fellelhetőek. Itt valószínű határárok is jelöli határt, de halmokat, ahogy eddig most sem találtunk. Kissé hullámzó volt ez a szakasz, és néhol egy szélesebb erdei út is megjelent mellettünk. Elérkeztünk a műhold képeken is jól kivehető nagyobb szántóföldhöz, de még mielőtt kértünk volna egy vadetetőt találtunk. Két föld határán gázoltunk át a „tisztás” túloldalára, ahol beérve a fák közé kis pihenőt tartottunk. Innen egyébként a kis völgyre és a közeli dombokra remek kilátás nyílott. Ezután csak néha akadtunk kis betonoszlopokra és határakác is teljesen eltűnt. Ráadásul egy erdőirtás mellett is elhaladtunk ahol minden jel eltűnt. Az erdő ritkább volt ugyan, de kissé hullámzó, lévén, hogy a Göncze-hegyen mentünk. Elérkeztünk a Kisvárda - Anarcs - Pap hármas-határponthoz, de egy nagyobb erdőirtásos területen kívül mást nem találtunk.
Ezután is megmaradt utunk hullámzó jellege és ismét nehezen lehetett eldönteni, hogy egy akácsor, vagy egy árok jelöli a határvonalat. Főleg úgy, hogy egy darabig az erdőirtás miatt nem tudtuk a vonalat követni. Miután véget ért az erdőirtás ismét mindkét oldalon erdő vett körül minket és a határvonal kettőssége továbbra is megmaradt. Mi csak kerülgettük az akácfákat és igyekeztünk minél szorosabban a vonal mentén menni. Baloldalon egy szántóföld és a túloldali domb vonulata színesítette kicsit a tájat. Elértünk egy elkerített területhez és itt ebédszünetet tartottunk. Már eléggé el voltunk fáradva, mivel lábainkat folyamatosan emelni kellett a kidőlt fák, vagy lehullott ágak, vagy éppen a magasabb fű miatt. Folytatva utunkat immáron széles füves úton mentünk, amely egy kicsiny határtörésnél már földútban folytatódott. Innen igencsak szép látványt nyújt a koronaakácsor, mert itt már elég nagyra nőttek. A bal oldalán szántóföldek, jobb oldalán pedig egy kövekkel leszórt földút és egy almás ültetvény volt látható. Egy idő után jobb oldalon egy napraforgó tábla volt, amit már learattak. A határvonal élesen jobbra kanyarodott, két szántóföldet elválasztva. Annyira nem volt sűrű itt már az akácos, mert több helyen is át lehetett járni rajta, illetve több őzláb gombát láttunk ismételten. A szakasz végénél ismét volt egy töréspont, no meg egy nagyobb betonoszlop. Sajnos Zsolt által jelölt határjeleknél csak két betonoszlop volt, amit szintén nem régen állíthattak.
Egy búzatábla mentén értünk ki a Papra vezető műútra és mivel elég kimerítő volt a mai nap úgy döntöttünk, hogy itt bejezzük be a határjárást. A műút mentén gyalogoltunk be a Hármasúti elágazásig, majd a vasútállomáson keresztül, a régen sokszor megjárt útvonalon tértünk haza.
Valahol sejtettük, hogy nem lesznek olyan látványos határjelek, mint a Kiskunságban, de azért a rejtettebb helyeken reméltük, hogy találunk valamit. Annak ellenére, hogy több helyen is szántóföldek húzódnak a határvonal mentén, még a dombosabb helyeken is elég szépen fennmaradt a koronaakácsor, ami ennyi kilométer után kijelenthető, hogy itt ez a határvonal. A bejárt szakasz nagy részében nehezen átjárható és igencsak magasra nőtt bokorcsoportokból áll. Kíváncsian várjuk a folytatást, hogy mit találunk majd."

Szőke Timi és Csonka Zoli (Dabas)

Ezen a napon együtt túrázott: Csonka Zoltán (Dabas) és Szőke Tímea (Dabas).

Képek a túráról: ITT. (az első 24 fotó kisvárdai, a többi a Zemplén)