PMP MOZGALOM / VERŐCE - KOSD TÚRA

Idõpont: 2009. január 31. szombat
Verõce vá. - Fenyves-hegy - Katalinpuszta - Gyadai-rét - Kosd

A mai nap krónikáját azzal kezdem, hogy eredetileg természetesen most sem ide terveztük a kalandjáratot, de indulás elõtt két nappal megint több, mint egy tucat ember visszatáncolt, így a B-terv megvalósításaként Verõcét vettük célba, és busz helyett vonattal. Szerettük volna bejárni a Verõce és Kosd között húzódó piros jelzésû turistautat, ezzel teljesíteni a Pest megy Turistája mozgalom újabb szakaszát.
Az indulás reggel, a lajosmizsei vasútállomásról történt, a mostanában szinte szokásosnak mondható 4.40-es idõpontban. Ezt mindössze 17 fõ tartotta megfelelõnek, és dacolva az elõzõ napok esõzései után ránk váró sártengerrel, a hideggel és a sötéttel, jókedvûen, mozgáshiánytól vezérelve szálltunk fel együtt a vonatra. Volt, aki aludt volna, de a gyerekek tettek róla, hogy ne bírjon, így halk beszélgetés, eszegetés a sötét vagonban, majd pedig a reggel eljöttével már világosban, két óra alatt a Nyugatiban voltunk. A váci vonalon kifejezetten meleg volt a kocsikban, ami a lajosmizsei után nagyon kellemesen érintet minket. A verõcei állomásra 7.40 kor értünk. Én elmentem pecsételni, a többiek az állomásépületben található hatod osztályú restiben kávéztak és vécéztek.
Némi huzavona után nekiindultunk a Fenyves-hegyre felvezetõ kényelmes, enyhe emelkedõnek. A falu szélén szép nyaralók, présházak övezték a szekérutat, melynek sártengere még félig fagyott állapotban volt, így Katalinpusztáig semmilyen komolyabb kellemetlenséget nem okoztak az útviszonyok. Szép erdõben, elhagyott részen haladtunk. A Fenyves-hegyrõl szép kilátás nyílt az egész elõttünk húzódó Duna-szakaszra, bár eléggé párás volt a levegõ. Reggeli, csoportkép, aztán indulás, mert a sok ácsorgás miatt fázni kezdtünk. A hegyrõl lefelé egy helyen felzavartunk egy kisebb õzcsapatot, és az állatok ijedten szaladtak el néhány méterre köztünk, néhány másodpercig tartott az egész, fényképezõt elõvenni esélyünk sem volt.
A 2-es út mentén gyorsan beértünk Katalinpusztára, ahol pecsételtünk, és szusszantunk egy  jó negyed órát, nagy sarat hagyva magunk után a kocsma kövén. Innen felkapaszkodtunk a falu fölé kanyarodó útra, amelyen egyébként egyszer már jártunk, nem is régen, novemberben, amikor a kéktúrán kitérõt tettünk a Rockenbauer-kopjafához. Most is tiszteletünket tettük nagy elõdünk halálának helyén, aztán a Lósi-patak völgyében az árterének nevet adó Gyadai-réten találtuk magunkat. Az erdészháztól induló tanösvény-jelzés csatlakozott a mi pirosunkhoz, így folytattuk velük a túrát. Tágas, enyhén dombos tájon haladtunk, balra alattunk a patak árterében növõ bokrok, füzek kopaszon vették körül éltetõ vizüket, ami nem volt éppen jó kondícióban, pedig esett mostanában rendesen.
A haladás itt már erõs nehézségekbe ütközött, mert komolyan csúszkáltunk a plusz egy-két fokban teljesen kiengedett, ragadós, csúszós sárban. Volt, akinek ez nem tetszett, sõt, azt sugallta, az egészet kikéri magának. Ezt úgy mondta, mintha errõl bármelyikünk is tehetne, és nézve a hét idõjárás jelentéseit, nem lett volna elõre tudható a dolog. Akár még az õ számára is. Nem baj, a többségnek ez sem okozott komolyabb problémát, mint ahogy a dél körül rákezdõ, hószállingózásból megerõsödõ havazás sem. Szóval, igazi téli körülmények kényeztettek bennünket, edzve testi és lelki akaraterõnket, tûrõ- és állóképességünket. Egy túra szépsége és élményszerûsége, maradandósága az emlékezetünkben, egyenes arányban áll a nehézségével, a körülmények elviselhetetlenségével. Ha ezen úrrá tudunk lenni, túl tudunk lépni önmagunkon, akkor mi gyõztünk. A természetet nem leigázni kell, nem pusztítani, hanem bebizonyítani, hogy mi is a része vagyunk.
Végül minden erõnket összeszedve, az utolsó három kilométert alig fél óra alatt lenyomva, beértünk Kosdra. Annyira kész voltunk, erõvel, idõvel, hogy csak ültünk a buszmegállóban, és még pecsételni is elfelejtettünk. Majd legközelebb. Bertáék egy kicsit késõbb futottak célba, Kati és Bálint szó szerint, ezt képen is sikerült, úgy-ahogy megörökíteni. Innen már csak a buszozás maradt Vácra, majd vonatozás elõbb Pestre, aztán átszállás után haza.
A vonatút álmosan, vontatottan indult, a gyerekekkel nem lehetett bírni, még akkor sem, amikor borzasztó színvonalú ellenõrök ellenõrizték a jegyeinket, de Ócsa után olyan szellemi élményekben lett részünk, amilyeneket még nem pipáltunk. A gyerekek sosem hallott csodákról kezdtek mesélni, körbevéve minket, szemünk-szánk tátva maradt. Aki otthon maradt, sok minden más mellett ebbõl az élménybõl is kimaradt...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Katalin, Csoki kutya, Dorcsák Dávid, Hriazik Attila, Kanyik Barbara, Kanyik Imre, Kislõrincz Györgyné Edit, Krasnyánszki Róbert, Kun Ádám, Kun Vivien, Nagy Irén, Révbéri Zsolt, Terékné Makai Ilona, Török Mária, Utasi Enikõ és Varga Istvánné Borika.

Verõcei állomás...

Az első PIROS jelzés

A falu fölött

Lányos

Fenyves-hegyen

Kiengedett a fagy

Katalinpusztán

Rockenbauer Pál halálának helye és az emlékkoplyafa