(043.) KÉTNAPOS KARANCSI TÚRA 1. -
SOMOSKÕ - SALGÓ-VÁR VÁRTÚRA

Időpont: 2008. április 12. szombat
Somoskõújfalu - Somoskõi vár - Bazaltömlés - Dornyay turistaház - Salgó-vár - Boszorkány-kő (Kis-Salgó) - Somoskõújfalu

Elsõ két napos kirándulásunkat szerveztem erre a hétvégére, és hogy miért pont a Karancs-Medvesbe?  Mert egy eldugott, kevéssé ismert tájegységet szerettem volna felfedezni a többiekkel, és ez nem is volt olyan messze, három órát autóztunk, amíg odaértünk. Gabiék is becsatlakoztak Pomázról, úgyhogy nagyon szép számban érkeztünk meg Somoskõújfaluba.
Itt elsõ dolgunk volt, hogy az iskolaudvarra beálljunk a kocsikkal, szusszanjunk egyet a kocsmában, majd pedig nekiindultunk a mai túraútvonalnak. Fokozódó jó idõben, kényelmesen haladtunk, sokat nézelõdtünk, fényképeztünk. A Somoskõi vár gyönyörû volt, már szlovák oldalon a bazaltömléssel együtt, de határ nem lévén egyszerûen átgyalogoltunk, a kerítést már valakik korábban ledöntötték. A várból pompás kilátás nyílott a környékre, így Salgó-vár kúpjára, ahova ezután készültünk, és a Karancs masszív tömbjére, ahova pedig másnap reggel.
A Bodzfs-kút felé folytattuk, a játszótéren hatalmasat játszottak a gyerekek és a gyereklelkû felnõttek, a kicsit komolyabbak pedig beszélgettek. Szerettünk volna valamilyen vendéglátó-ipari egységet fellelni és becserkészni, de - talán a korai szezonelõnek tudható be - semmi sem volt nyitva. A lányok valahogy elintézték dolgukat a bokrok takarásában, de honnan vegyünk sört, mert a fák között nem terem...
Salgó-vár hegye egy meredek vulkáni kúp, amelyre szuszogtató út vezet. A rom tekintélyes, elhagyott, egy állagmegóvás legalább ráférne. Itt is volt bazalt-bemutató, rajta a Legnagyobb Magyar Csavargó, Petõfi emléktáblájával, mert itt is járt, természetesen, pont itt ne járt volna?
A vártól aztán beösvényeztünk állomáshelyünkre, Somoskõújfaluba, az idõ még gyerek volt, fél négyet mutatott az óra. Házigazdáink egy fél kondér palócgulyással, kenyérrel vártak minket az iskola ebédlõjében, igazi falusias vendégszeretettel, annyit ettünk, amennyi belénk fért. Szerencsére senki sem affektált - ezt utasításba adtam ! -, sõt, jó néhányan repetáztak is. Még Bálint is megette a zöldbabot, pedig elõzetesen elhatárolódott tõle.
Vacsora után gyors tusolás a tornaterem öltözõjében, majd megágyaztunk a szivacsokon, és feküdni készültünk. A gyerekek nem szerették volna, ha ez túl korán teljesül, helyette inkább fociztak és randalíroztak volna, nagy volt a zsivaj. Aztán kilenckor szétfektettem azokat, akiket nem is lett volna szabad egymás mellé fektetni, és a felnõttek nem kis örömére, végre elcsendesedtünk. A csendbõl alvás lesz, az alvás álommal jár, a reggel pedig édes ébredéssel.

Jó éjszakát mindenkinek !

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bujdosó Boglárka, Duduj Zsolt, Hriazik Attila, Hriazik Evelin, Hupka Sándor, Kocsis Gabriella, Kovács Edit, Kovács Natália, L. Kovács Melinda, Nagy Irén, Nyilas Luca, Pálmai Norman, Révbéri Zsolt, Sárközi Ervin, Szörényi Anna, Szörényi Gabi, Telek János, Telek Nándor, Tóth Diána, Török Mária, Treiber Szabolcs, Vargáné Rátz Veronika, Varga Lehel és Zsikla László.

Indulás!

Alagút

Vissszatekintünk a Somoskői-várra

Diskurzus

Az egykor szebb napoka megélt Dornyay turistaház