(046.) TÚRA A RÁM-SZAKADÉKBAN

Idõpont: 2008. május 3. szombat
Dömös - Rám-szakadék - Dobogókõ - Körtvélyes - Dömös

Szép számmal jelentkeztek a vállalkozó szellemû emberek, kicsik és nagyok a Rám-szakadékba tervezett túránkra. Az ilyen látványos, népszerû kirándulóhelyekre könnyebben összejön a létszám.  A busz kényelmes tempóban is fél nyolckor már Dömösön parkolt.
A szokásos kocsmai kitérõ után nekiindultunk. Hriában, Ildikében, Csillában és Icában szép emlékek rémlettek föl, bennem nem kevésbé, mivel hat évvel korábban az 5.d osztályfõnökeként ide vezettem osztályomat és néhány szülõt elsõ osztálykirándulásunkon. Pont a móri mészárlás napján, május 9-én volt, a mi buszunkat is átkutatták hazafalé menet Pest környékén.
Tehát elindultunk és az árok semmit sem vesztett a varázsából, az elmúlt hat év alatt. Voltak köztünk jelentõs számban, akik még nem voltak itt, csak hallották már a Rám-szakadék hírét. A Malom-patak völgyében elsétáltunk a Szentfa-kápolnáig. A gyerekek egyfolytában kérdezték, hogy ez már a Rám-szakadék? Nem, még nem az. Mentünk tovább. Megint a kérdés, ugyanaz a válasz. Nem gyõzték kivárni.
Aztán amikor odaértünk, ahova kellett, nem kérdeztek semmit, hanem nekiindultak. Elég volt követni a sereget. A felnõttek már kicsit szerényebben araszoltak, mászni is kellet egy keveset, de így is hamar felértünk a szakadék felsõ végéhez.
Az eredeti tervben nem szerepelt, menetközben változtattam, de jónak minõsítve a hangulatot, nekivezettem a társaságot a Dobogókõig tartó kaptatónak. Mivel azonban a térképem húsz éves volt, nem teljesen fedte a térkép a valóságot, ezért keveredett bele egy kis úttalan út is. A Szer-kövek alatt-melle aztán végül csak jelet fogtunk, és egy meredek végén beléptünk a Szent Helyre.
Dobogókõ ugyanis több egyház és energetikai szakember szerint a Föld szívcsakrája, kiemelt fontosságú hely, erõs kisugárzással, nyugalommal, békével. A Dalai Láma elsõ útja is ide vezetett, amikor Magyarországra jött. Még két ilyen hely van a világon, az egyik Peruban, a másik Egyiptomban, mindkét csomópontban isteneknek tulajdonított építmények, vagyis piramisok állnak. Maga a "dobogó kõ" egy érdektelen sziklaalakzatnak tûnik, de hívõi szerint él és hangot ad, dobog a szíve.
Csaknem órás pihenõ a büfénél, gyönyörködés a Dunakanyarra nyíló szép kilátásban, aztán elindultunk vissza Dömös felé. A Jász-hegy enyhe, szép, bükkfás lejtõje után a Szakó-nyereg, majd a Körtvélyes nevû határrész következett, utóbbi már nem messze a falutól. Közvetlen fölötte pedig az Árpád-kori prépostság föld alatt lévõ, betonborítással védett romjai sejlettek föl. Érintettük a régi zsidó temetõt, aztán egy imitált kõkapu-emlékmû érintésével visszajutottunk a reggeli indulás helyére, a templomhoz.
Itt ugyanabban a kocsmában -  a meleg miatta- nagyobb fogyasztás következett, a tévében épp valemelyik forma 1-es futam idõmérõjébe kacsintottunk bele fél szemmel. Borikával összetegezõdtem, errõl is emlékezetes marad ez a túra. És sokaknak sok minden más miatt is.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Beliczai Mihály, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Kati, Bõcs Ferenc, Bujdodó Boglárka, Bujdosó Erzsébet, Bujdosó Róbert, Fazekas Gergõ, Fehér Márk, Fehér Mihály, Hornacsekné Kucsera Ilona, Hriazik Attila, Hriazik Evelin, Kovács Attiláné Ica, Kovács Csilla, Kovács Dóra, Kõvári Márk, Lencse Attila, Martinovics Norbert, Nagy Irén, Németh Tünde, Pálmai Norman, Pruma Olivér, Rapi Barbara, Rapi Vivien, Révbéri Zsolt, Sárközi Ervin, Soltész Ildikó, Szikora Dávid, Szikora Marcell, Sznuka Attila, Szõrös Anna, Szõrös Istvánné Cecília, Terékné Makai Ilona, Tóth István, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Veszelszki Bence, Veszelszki László, Veszelszki Réka és Veszelszkiné Nagy Erika.