(001.) KÉTNAPOS BÖRZSÖNYI KÉKTÚRA 1. -
KISINÓC - NAGYMAROS TÚRA

Időpont: 2007. március 15. csütörtök
Kisinóci turistaház - Kóspallag - Törökmezõ - Julianus-kilátó - Nagymaros vm.

Március 15-én, csütörtökön reggel elindultunk elsõ önszervezõdõ túránkra. Nagyon jó idõt jósolt a meteorológia, úgy 15-18 fokot. Hajrá!
Reggel 4-kor csörgött a vekker, háromnegyed 5-re jött Dezsi. Addigra nagy nehezen összekészültünk Ircsikével. Indulás Editért, és kerek 5-kor startolás Verõcére. Útközben semmi forgalom, Pesten se sok, hamar odaértünk. Elõször megkerestük a Csattogó-völgyet, a gyermektábort, ahol a szállást foglaltuk, hogy a napi túra után tudjuk, hova kell mennünk. Aztán irány Kismarosra, és rögtön egy kávé a kisvasút kezdeténél álló fabódéban. Ezután lesétáltunk - a 8.40-es kóspallagi buszig hátralévõ kis idõre - a Duna-partra. A víz nyugodt volt, szép kilátással a túlparti Nagy-Villámra és a visegrádi Fellegvárra. Aztán szaporán fel a buszhoz és nyomás Kóspallagra (buszjegy: 218 Ft).
Szép úton haladtunk, a jó idõre való tekintettel zsúfolásig telt buszon. Egészen Kisinócig suhantunk, és a leszállás után beütöttük a turistaházban elsõ kéktúra pecsétünket (Edit és Dezsi nem nyomott, mert õket nem hozza lázba egy ilyen jelvényszerzõ mozgalom). Indulás 9.15-kor. Kóspallag után elértük az elsõ erdõs részt, elkészítettük a túraindító képet. Aztán a nagy bájolgásban elnéztük az utat, de 1 km után a térkép alapján belõttem, így már ismét a kéken haladtunk. A Békás-réten a híres magányos fa mellett vitt az utunk, majd erdõszélen, balra vadkerítés. Mindenhol ló nyomok látszódtak a lábunk alatt. Aztán olyan emelkedõbe keveredtünk, amit csak néhány pihenõvel tudtunk teljesíteni, ráadásul még két kerítéslétrán is át kellett másznunk. Hamarosan megérkeztünk a Törökmezõi turistaház alatt elterülõ kis halastóhoz, aminek a partján, ülve egy tag pecázott. Mellette piros Skoda, utánfutóval. Ez hogy került ide? A házig hátralévõ párszáz métert nem a kéken jártuk le, hanem a sokat sejtetõ Fehér-forrás-csoport irányába, a zöldön. De a meredek kaptatón és a száraz patakmedren kívül nem jutottunk más élményhez. A turistaház elõtti réten több tucat autó, száz ember bográcsozott, piknikezett, gyerekek rohangáltak. Mindegy, azért egy teát kiérdemeltünk. Ja, és pecsételtünk egy másodikat.
Továbbindultunk a Köves-mezõ és a Hegyes-tetõ felé. Betonúton mentünk, a párhuzamosan futó kék ellenére, mert az olyan sáros volt, hogy nem lehet rajta biztonságosan haladni. A levegõ elérte a napi maximumot, úgyhogy izzadtunk becsülettel. Nemsokára a Köves-mezõn lévõ parkoló szélén gyönyörködtünk a szép kilátásban, amely megmutatta nekünk a Naszályt, Visegrádot, Nagymarost. A betonút elfogyott, fokozatosan emelkedõ szekérúton mentünk egyre feljebb és feljebb. Szuszogós egy út volt. A szemben, és így természetesen lefelé jövõ emberek arcán olyanféle szánalmat láttam, különösen a Világos-tér után, hogy rossz sejtésem támadt. Nem tévedtem. A Hegyes-tetõ tényleg hegyes, kifejezetten kúp alakú, és sosem akarja megmutatni a búbját. Edit és Dezsi hamarabb felértek, mi pedig csak egy szerpentinben folytatódó szekérúton kerülve értünk föl, utánuk jó negyed órával. Kis erõgyûjtés után felkapaszkodtunk az enciánok által épített Julianus-kilátó tetejére. Olyan körpanoráma tárult elénk a ragyogó napfényes idõben, hogy nem igen lehet szavakkal visszaadni. Nem is próbálom. Aki szépet akar látni, az menjen el, és nézze meg.
Ezután ereszkedni kezdett az út, hogy egy nagyjából 4 km-es szakasz után beérjen Nagymarosra, a Duna szintjére. De nem ment ilyen könnyen. Magában egy ereszkedõ útszakasz még nem sétagalopp, ez különösen nem. A Szent Mihály-hegy nyerge után olyan zergeösvényen mentünk, hogy a bokáinkat és térdeinket tropára zúzta. Sántán, bénán bandukoltunk az amúgy felejthetetlenül gyönyörû Templom-völgyben, míg valahogy beértünk Nagymaros szélsõ házaihoz. Innen könnyebb lemenetben a templomig szinte egy helyben totyogva, fél óra alatt értünk. Egy kis sörözés a vasúti megálló alatti téren, ugyancsak nem drágán, és jegyváltás Kismarosra. És persze a túrazáró vasúti pecsét. A vonaton meg se próbáltunk leülni. Nem is volt hely, meg amúgy is csak egy megállót mentünk. Kismarosról kocsival nyomás a szállásra.
Tusolás után rántott szelet rizzsel, uborkával (950 Ft). Annyi vizet ittam, hogy majd szét pukkadtam, mégsem kellett éjszaka vécére mennem. Legalább maradt idõ alvásra. Ircsike bokái duplára dagadtak, az én térdem is fájt, Edit és Dezsi jól tartotta magát. A másnapra tervezett túrát némi telefonos segítségkérés után átvariáltuk egy Nógrád - Magyarkút túrára. De addigra olyan állapotba kerültünk, hogy 8-kor már aludtunk.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Kovács Edit, Nagy Irén és Steiner Dezsõ.