(002.) KÉTNAPOS BÖRZSÖNYI KÉKTÚRA 2. - NÓGRÁD - VERŐCE TÚRA

Időpont: 2017. március 16. péntek
Nógrád - Magyarkút - Verõce

Úgy keltünk fél 7-kor, mint a félig agyonvert kutyák. Éppen hogy csak. Reggeli evés és sebnyalogatás után kisétáltunk a verõcei vasúti megállóhelyhez, mármint a vác-balassagyarmati vonal megállóhelyéhez, hogy a 8.42-es kis BzMot-tal Nógrádra menjünk.
Negyed óra zakatolás után (Dezsi beleszeretett a vonat-sín ritmuspárbajába) leszálltunk a nógrádi vasútállomáson. A jegyes néni kérés nélkül kitolta a tálcán a kéktúra bélyegzõt, amivel megpecsételtem a második nap nyitó rubrikáját. Jókedvûen indultunk neki a várhegynek. A feljáró elõtt rögtön egy kocsma volt, ahol a lányok kávét követeltek maguknak. Megkapták. Aztán fel a várba.
Ott egy jó fél órát gyönyörködtünk, majd elindultunk le, ki a faluból és neki a sáros-agyagos dûlõútnak a Nagy-Kõ-hegy 382 m-es csúcsa felé. Keresztezve az imént alattunk suhanó sínpárt, és a két oldalán futó két patakot, emelkedõbe váltott az út. Meredek volt, és folyamatosan balra tartott. Érdekes módon könnyebben mentünk, mint elõzõ nap, mert azért az egy nap kellett a bejáródáshoz. Jó félóra kaptató után egy szintes részre értünk, a lányok azt remélték, hogy már elértük a legmagasabb pontot, de mondtam, hogy fentebb még van a hegybõl, úgyhogy gyerünk tovább. Így is lett. Az út a hegy szélére csavarodott, mellettünk jobbra óriási letörés, pazar kilátással a Magas-Börzsönyre. Kis kitartást igénylõ pár száz méter legyûrése után felértünk a Nagy-Kõ-hegy 383 m magas tetejére. A változatosság kedvéért ott pedig nyugatra volt meredek letörés, vele hasonlóan szép kilátás, mint korábban.
Innen negyedórás pihenõ után nyiladékon mentünk, szinte nyílegyenesen, egyenletesen lejtõ és nem túl meredek úton Magyarkútig. A csúcson az útbaigazító tábla erre 55 percet adott, mi pedig pont ennyi idõ alatt értünk le az erdei útra. Itt elhagytuk a kéket, és úgy 400 m után elértük a Magyarkúti turistaházat, ahol a két nap elsõ forrását találtuk, a friss vizû Irma-forrást. A foglalat, a felírása szerint 1885-ben készült. A forrás ennél jóval régebbi. És a házról. Szállás is, és olcsó italokkal, finom ételekkel váró étterem is. Egy kávé 85 Ft, egy sör 270 Ft volt. A babgulyás 600, a bakonyi borda 900, a szarvas sült 1400Ft volt. És pecsételõ hely. Mellette rét, ahol megengedték, hogy tüzet rakjunk, és megsüssük szalonnánkat és a fõzõkolbászt. És nagyon finom lett.
Innen elõször úgy volt, hogy vonattal tesszük meg az egy megállónyi utat Verõcére, de végül kedvünk támadt gyalogolni. Hamarabb leértünk, mintha megvártuk volna a vonatot.
Két nap gyaloglás után elégedettek voltunk, és lehettünk is magunkkal. Elsõ túránkon, minimális felkészültséggel, az elsõ nap gyötrelmei után az egész szép munka volt. Vacsorára a gyönyörû táborhelyen pulykapörköltet kaptunk, ami rosszabbul esett, mint a kétnapi gyaloglás. Mindegy, túléltük. Kilenckor dögfáradtan estünk az ágyba.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Kovács Edit, Nagy Irén és Steiner Dezsõ.

Nógrádon

Reggeli kávé

Dezsi

A vár

Várudvaron

Romhalmaz

Nagy-Kõ-hegy felé

Dezsi lábai elõtt a világ