(009.) TÚRA A DERA-SZURDOKBAN

Időpont: 2007. május 13. vasárnap
Dobogókõ - Zsivány-sziklák - Pilisszentkereszt - Dera-szurdok - Parkoló

Nagy melegre számítottunk és be is jött: a reggel még kicsit elviselhetõbb volt, de délutánra már közel 30 fokra melegedett. Lajosmizsén a Kollégium elõtt gyülekeztünk harmincheten, és hét órakor indultunk. Pesten lassan vergõdtünk csak át, ezért kilenc óra után értünk föl Dobogókõre. Itt rövid kávézás-evés után rögtön kitérõvel kezdtünk: a sípálya füves lejtõjénél csodáltuk a kilátást.
Aztán közel tíz óra volt, mire nekiindultunk a kék jelzésen óriási, vagy hat km-re saccolt utunknak. A sok kisgyerek miatt sokszor megálltunk, aztán mentünk egy keveset, majd megint bevártuk egymást. Ilyen tempóban értünk a Zsivány-sziklákhoz, ahol a gyerekek nyomban nekiindultak a hatalmas andezit tömböknek. A felnõttek se akartak szégyenbe maradni, és jóval lassabban, de követték õket. Innen már csak kétszer álltunk meg, aztán délre Pilisszentkeresztre értünk. Itt egy órás pihenõt tartottunk. Egy kávé 90 Ft, egy korsó sör 250 Ft volt.
Pihenõ után a faluból kifelé haladva Végre nekiindultunk a Dera-szurdoknak, régi mészégetõk megmaradt gödrei mellett vitt az ösvény. Szerencsére nem esett beléjük senki. Aztán a völgy árnyasodni kezdett, és mi ezt rögtön pihenõre használtuk fel. Aki akart, felmehetett a szurdok sziklafalának cserjés tetejére. Gyönyörû volt a látvány, ami elénk tárult. Láttuk a Dobogókõ tornyát is, ahonnan indultunk. Továbbindulva a völgyben a sziklafalak két oldalt mindinkább magasodtak, erõsödött a félhomály. Az aszály miatt alig csordogáló patak nem mindig ilyen békés. Ezt mutatják az ember nagyságú kõtömbök is, amik a mederben vártak egy kedvezõbb sodrásra.
Fahidakon cikkcakkozott tovább az utunk. Ismertetõ táblák a patak és a völgy élõvilágát szemléltették. Nehéz elképzelni, hogy élhet itt márna, kövi csík, rák... Egy óra gyaloglás után kiértünk a szurdokot lezáró katlanhoz, ahol autós erdei pihenõk voltak, persze mindegyik foglalt. A fûre heveredtünk, árnyékot keresve. Némi alélás után néhányan felmásztunk a majdnem derékszögû emelkedõvel váró katlanfalra, és lenézõen tekintettünk a többiekre, akik nem merték bevállalni ezt a "kis sétát".
Eljött aztán a hazaindulás ideje. Fél négykor nekivágtunk, és az alsónémedi jó félórás fagyi szünet ellenére hat órakor ismét Lajosmizsén voltunk a Kollégium elõtt.

Ezen a napon együtt túrázott: 37 lajosmizsei gyermek és felnõtt.