VISSZA A PETŐFI TÚRAKÖR OLDALRA

VISSZA A "ZÖLD ÚTON A KISKUNSÁGBAN" OLDALRA

A KISKUNSÁGI NEMZETI PARK TURISTAÚTJAI (1979) 4. - AZ ÁGASEGYHÁZA - FÜLÖPHÁZA TURISTAÚT

Folytatva a Kiskunsági Nemzeti Park régi turistaútjainak bemutatását, ezúttal az Ágasegyháza és Fülöpháza közötti ZÖLD SÁV jelzésről lesz szó. Ma már ez a jelzés hivatalosan nem létezik, igaz megszüntetve sincs. Bejárni hivatalosan nem lehet a teljes nyomvonalat, de a fákon még néhány helyen ott vannak a jelzések...

Következzen itt előbb a turistaút térképvázlata, majd pedig a hozzá tartozó leírás.

"Ágasegyháza - Fülöpházi buckák útvonal leírása

Útjelzés: ZÖLD SÁV

Utunk Ágasegyháza központján a Takarékpénztárnál kezdődik. Itt távolsági buszmegálló is található. Észak felé haladva a község temploma előtt haladunk el, és elérjük a síneket. Kis balra törés után a töltésen áthaladva jobbról balról gyümölcsösök közt erünk el a túra csomópontjához. Innen a zöld jelzés körút jellegű, ugyanide visszatérő. Javasoljuk a túrát jobbra kezdeni. Jobbra fenyőfiatalos mellett haladunk el és az erdőbe beérve az erdészházhoz érünk. Itt található a Kiskun Túra bélyegzője is. Észak-nyugat felé az erdészház melletti főúton haladunk át, fenyőerdő, akácerdő és nyárjasok váltogatják egymást. Bár telepi-tett erdőben haladunk, megkapó a táj szépsége. Utunk hirtelen balra fordul és feltűnnek az első borókabokrok. Egyre több buckával találkozunk. Utunk többszöri törése után elérjük a Kiskunsági Nemzeti Park határát. Innen a növényzet gyérül, a boróka, az árvalányhaj és a naprózsa válik jellemzővé a pusztákon. Kiérünk az 52-es számú műútra, ahol térképes információs tábla tájékoztat. A műúton áthaladva utunkat a környék legmagasabb pontja a Strázsa hegy felé folytatjuk. Innen csodás panoráma nyílik ki előttünk. Európában legkeletebbre lévő mozgó buckás területre értünk. Strázsa hegy alatt balra tartva elérjük a Fehér-hegyet, amelyen jól megfigyelhetők a szél munkájának eredménye. A Fehér-hegytől dél felé tartva telepített akácos erdőben érjük el ismét a műutat. Buszmegállónál haladunk át az úton. A tanyavilág ősi művelésű szőlőtáblái mellett haladunk. Az erdő közeledtét csemete fenyves, majd 5-6 éves fenyőerdő jelzi. A fenyőerdőben utunkat keresztező úton jobbra fordulunk, és kanyargós ösvényen jutunk ki egy erdővágásra."

Megjegyzések:

1. A körtúra út nyomai, vagyis kósza ZÖLD SÁV jelzések csak elvétve fedezhetők fel a természetben. A nyugati ág teljességgel, nyom nélkül tűnt el, a keleti ágból, kisebb módosításokkal lett a Kiskunsági Piros ezen szakasza.
2. Két legutóbbi KNP-s bejegyzésünkből az is kiderül, hogy a Kiskunsági
ZÖLD SÁV ekkoriban még csak Jakabszállás és Fülöpházi-buckák közötti rész volt. Később lett délre Bugacig, észak felé pedig Sarlósáron keresztül Ladánybenéig elvezetve.

A Petőfi Túrakör kapcsolódó túrái közül egy:

Ágasegyháza - Fülöpházi-buckák túra - 2014

"Vigyázz a Földre! Nem az őseid hagyták rád, az unokáidtól kaptad kölcsön." (indián bölcsesség)