(132.) HAT NAPOS ZEMPLÉNI KÉKTÚRA 3. / VÁGÁSHUTA - FÜZÉR TÚRA

Idõpont: 2009. augusztus 4. kedd
Vágáshuta - Nagyhuta - Kishuta - Bózsva - Füzérkomlós - Füzér

Reggel ismét korán keltünk, hogy második szakaszunkat is teljesítsük. Ennek értelmében ezúttal Vágáshutára buszoztunk. Itt a kicsi falu még elég bambán ébredezett csak. Mi is. Ettünk, pecsételtünk, és nagy nehezen nekiindultunk Kishuta és Nagyhuta irányába a "kéknek", hogy ma is Füzéren fejezzük be.
Két olyan falun mentünk keresztül, ahol ugyan szépen felújított házakat, virágos kerteket és tisztaságot, békét találtunk, mégis valami hiányérzetünk volt. Mikor már a harmadik falun is túljutottunk, akkor esett le, mi a baj: nem láttunk egy gyereket se. Se udvaron, se utcán. Öregedõ, vagy már kihalt, üdülõfaluvá váló falvak lettek a valaha szebb napokat látott települések. Beszédbe elegyedtünk egy középkorú asszonnyal, és nem gyõztük dicsérni a falu tiszta levegõjét és végtelen nyugalmát. Õ ugyanezt, mármint a nagy nyugalmat szidta. Szerinte nekünk ez romantikusnak hat, de itt élni maga a tömény unalom. Õ akkor érzi jól magát, amikor gyermekeinél van fönn Pesten: "Ott van ám élet!"
A következõ állomásunk - már sok-sok aszfaltos kilométer után - Bózsva volt Itt a Bózsvai-sziklán csoportképet csináltunk, majd a kocsmába húzódtunk az egyre elviselhetetlenebb nyár ellen. Kedvünk nem sok volt tovább menni, de elhangzott a parancs, a Csapat tehát elindult. Füzérig a régi kisvasút felszedett síntalpfáinak gazzal benõtt, csalános, saras, szúnyogos ösvényén kellett volna ki tudja mennyit vánszorognunk, de ezt mér nem tûrhettük tovább: elérve a nyíribe vezetõ köves utat, levágtuk balra a menetet Nyíri falu felé. Nem volt ez sem sokkal rövidebb, ráadásul gõzölgött az aszfalt, de így legalább elértünk egy olyan buszt, amit már Füzéren nem értünk volna el. Néhányan aggodalmaskodtak, hogy a szent útvonal, meg ilyenek, de az országjárás, a Zemplén megismerése és Füzér meglátogatása így is megvalósult - ugyanis fürdés után átautóztunk Pálházáról, megnéztük a várat, a katolikus és a református templomot, majd még késõ délután útba ejtettük a füzérradványi kastélyt és arborétum-parkját. Mindegyik hely csodálatos volt, a vár mesés, a református festett mennyezet tüneményes, mégis, talán az ország legnagyobb platánfája vágott mellbe mindannyiunkat: hét gyerek alig érte körbe a törzsét, koronája felfelé 25 méter, vízszintesen 45 méter. Egy matuzsálem. Alatta állni pedig olyan volt, mint egy nagyon öreg, nagyon bölcs ember elõtt tiszteletünket tenni.
Este megint vacsora, iszogatás, beszélgetés és kései fekvés, ugyanis másnap pihenõnapot tartottunk: autóval utazgattunk különbözõ látnivalók nyomában, így nem kellett korán kelnünk.
És hogy mit láttunk Sárospatak környékén, azt elolvashatod következõ napi beszámolónkban.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Kati, Hriazik Attila, Kocsis Gabriella, Kovács Edit, Kovács Natália, Kun Ádám, Nagy Irén, Sárközi Ervin, Szörényi Anna, Szörényi Gabi, Szõrös Anna, Szõrös Dániel, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Varga János, Varga Lehel és Vargáné Rátz Veronika.

Vágáshután

Messzirõl a Füzéri vár

A füzéri templomban

A mennyezetfreskó

A református templom fakazettás mennyezete

Kapaszkodó a várba

Válogatott kínzás

Kilátás az egykori tűzhányókra

Árnyékban

Ráadás program: a üzérradványi kastélypark