PMP MOZGALOM / TÚRA A MARGITÁRA

Idõpont: 2009. május 10. vasárnap
Vácrátót - Õrbottyán - Vácegres - Margita - Máriabesnyõ - Gödöllõ

Korán reggeli másfél órás autózás után, amely még tulajdonképpen sötétben indult, fél hétkor értünk Gödöllõre. Az autókat a vasútállomás melletti parkolóban hagytuk, és a visszaérkezést is ide terveztük. Elgyalogoltunk a buszállomásra, ahol beleizzadtunk, mire - vasárnap lévén nem volt nyitva pénztár - egyenként összeszedtük az apróinkat, és megvettük a Vácrátótig szóló jegyeinket.
A busz 7.20-kor indult és kevéssel nyolc elõtt szálltunk le róla. A botanikus kertet most kihagytuk, csak egy pecsét erejéig zaklattuk a nénit, mert úgy gondoltam, ha délután idõben végzünk, akkor átautózunk, de egy 30 kilométeres túrán nem lehet idõben végezni(elsõ fényképünk így a márciusi túráról való). Mindegy, megmarad egy másik alkalomra. Vácrátót szélsõ házai után nekiindultunk a terepnek. Álmosan, bágyadtan haladtunk, tulajdonképpen már a várható közel 30 fokos melegre túráztattuk az agyunkat. De ekkor még lehetett jól haladni, némi szellõ is lengedezett.
Õrbottyánba fél tízkor értünk, pecsételtünk az állomáson, majd rövid pihenõt tartottunk egy kocsmában, ahol 20-30 éves focicsapatok képei lógtak a falon: Argentína Maradonával, '82-es francia-brazil, Törõcsik András válogatott mezben. Ezek még tudtak focizni, és nem csak a pénzért csinálták, mint manapság...
Ezt követõen ismét behatoltunk a dombok közé. A táj, az eddigi téli, kopár túránk után kifejezetten pazar, zöld, kápráztató volt. Jó szagú erdõkben, homokos szekérutakon haladtunk, egyre melegedõ idõben, és már a szellõ sem akart annyira hûsíteni. Fényképeztünk, mert téma akadt bõven: erdõfoltok, szántóföldek, legelõszerû rétek váltották egymást, egyik völgyben is egy falu látszott, a másikban is egy, aztán elértük Kéripuszta lovas birodalmát. Nem szegény környék, az biztos! Egy ember a lelkünkre kötötte: "csak a lovakhoz ne érjetek!"
Dél után kicsivel estünk be Vácegresre, ahol egy biciklis verseny résztevõi között keltünk át a kocsmához - ami egyben ellenõrzõ pont is volt -, hogy hûsítsük magunkat. Ittunk-ettünk, de kiváló alkalom volt Borika kitüntetésére, aki a falu fölött valahol átlépte az 500 kilométeres bûvös határt. Egy év alatt ennyit gyalogolt. Gratulálunk!
Ami ezután következett, az maga volt a lidércnyomás. Elviselhetetlenné váló hõségben aszfaltoztunk kifele a községbõl. Ez lett volna a kisebb baj, de nem jó úton tértünk le a Margita irányába, így bekeveredtünk egy homoktengerbe, ami az aszály miatt szinte járhatatlan volt  a maga 10-15 centijével.
Letértünk a jelzésrõl és nem akarva még több fölösleges kilométert összeszedni, ezért toronyiránt nekiindultunk a magaslatnak. Villanyvezetékek és egy fentebb megtalált sárga sáv vezetett el a Margitára. Itt az életveszélyes létrákon (nagyon csúszott) felmentünk, és gyönyörû kilátásban volt részünk. Vizünk fogyóban, ami volt az is meleg. Húsz kilométer körül jártunk, nem volt sok kedvünk tovább menni, de a hegyen nem maradhattunk. Szinte önkívületi állapotban értünk le a lakott terület szélére, ahol vizet szereztünk és egy hatalmas hûsítést-mosdást rendeztünk.
A Máriabesnyõ kegytemploma méltó befejezése tizenkét túrás piros vándorlásunknak. Fájós lábaink meggyógyultak, és olyan lelki nyugalom lett rajtunk úrrá, hogy szinte el sem akartunk onnan jönni. Pedig muszáj volt.
Gödöllõre már azzal a tudattal "szaladtunk be", hogy ezek az utolsó kilométerek, és nem fájt semmi, nem volt hólyagos láb és harminc fokos hõség, csak a cél lebegett a szemünk elõtt. A vasútállomáson még pecsételni is elfelejtettünk a nagy izgalomban (hazafele menet a HÉV állomáson pótoltuk), furcsa érzés lett rajtunk úrrá, hogy valami nincs többé, és nem éreztünk örömet, hogy véget ér a móka, mert ugyan mára elég volt, de holnap már kezdenénk elölrõl az egészet...

(A nap hõsei: elõször is a Németh család, akik egy óra alvással is vállalták a napot, másodszor Borika, a jubiláns, harmadszor pedig mi, mindannyian, akik részben vagy egészben, egy vagy tizenkét szakaszon keresztül végigjártuk a Pest megyei Pirosat, és ezzel életre szóló élményekkel gazdagodtunk.)

Köszönjük a túra kiíróinak és  jelzésfestõinek munkáját, hiszen nélkülük talán soha sem jártunk volna ezeken a helyeken.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Hirazik Attila, Kun Ádám, Kun Vivien, Nagy Irén, Németh Anna, Németh Lajos, Németh Lajosné Marika, Németh Marika, Tóth Tímea, Török Mária és Varga Istvánné Borika.